۱۳۹۶ شهریور ۷, سه‌شنبه

به وزرا دستور دادم جوانان و زنان را در مدیریت‌ها به کار گیرند

روحانی: به وزرا دستور دادم جوانان و زنان را در مدیریت‌ها به کار گیرند

مصاحبه تلویزیونی حسن روحانیحق نشر عکسPRESIDENT.IR
Image captionحسن روحانی گفت کاندیدای مورد نظر او برای پست وزارت علوم "درست حدود ۲۴ ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داده" و در نتیجه نتوانسته او را به مجلس معرفی کند
حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: "به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر و یا دستیار وزیر به کار گیرند و حتماً از خانم‌ها در یکی از این سمت‌های مشابه بهره ببرند."
آقای روحانی در پاسخ به انتقادهایی که از سهم ناچیز جوانان و زنان در سمت های مدیریتی ارشد دولت مطرح شده گفت: "بسیار خوشحالم که امروز جامعه ما نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارد... من هم نگران هستم که چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید باشد، نیستیم."
بیشتر بخوانید:
رئیس جمهور ایران این اظهارات را در شامگاه سه شنبه ۷ شهریور و در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود در زمات تصدی مسئولیت دولت دوازدهم بیان کرد که به صورت زنده پخش شد.
در کابینه جدید حسن روحانی، سه زن در سمت های معاون حقوقی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شده اند، اما هیچ زنی عهده دار مسئولیت وزارت نیست.
آقای روحانی گفت مطابق آخرین مصوبه‌ای که به دستگاه های دولتی ابلاغ کرده "باید ظرفیت مدیریت را در بخش‌های دولتی برای بانوان تا سی درصد افزایش دهیم" تا "سی درصد مدیران ما در سال‌های آینده از بانوان باشند".
رئیس جمهور ایران همچنین بر ضرورت استفاده از "اقوام و مذاهب مختلف" در "بخش‌های مدیریتی" تاکید کرد. وی در عین حال، در پاسخ به این سوال که "آیا همانطور که برای استفاده بیشتر از بانوان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی مصوبه ابلاغ شده در خصوص اقوام و مذاهب هم ابلاغ خواهد شد؟" به ذکر این توضیح کلی بسنده کرد که: "نسبت به مذاهب مختلف در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید داشتیم. "
بیشتر بخوانید:
حسن روحانی در بخش دیگری از مصاحبه تاکید کرد: "نسبت به کابینه تحت فشار نبودم. ممکن است جناح‌ها و احزاب‌ نقطه نظراتی داشته و نظراتشان را مطرح می کردند اما اینکه نسبت به وزیرم تحت فشار، تصمیم گرفته باشم یعنی جناح و گروهی به من فشار آورده باشد و برای رضایت آنها وزیری انتخاب کرده باشم، اصلاً اینطور نبوده است."
وی البته تاکید کرد که قبل از انتخاب وزرا، "با هر سه فراکسیون مجلس و هیأت ریسه مجلس" گفتگو کرده و "مشورت" گرفته است.
رئیس دولت دوازدهم همچنین گفت: "نسبت به وزیر علوم نتوانستم در زمانی که می‌خواستم همه وزرا را معرفی کنم وزیر علوم را معرفی کنم به دلیل اینکه فردی که مشخص کرده بودم، درست حدود ۲۴ ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد."
وی افزود: "در آن فرصت نمی‌توانستم وزیر جدید را برگزینم و نمی‌خواستم ارایه لیست کابینه به مجلس شورای اسلامی به تأخیر بیفتد."
بیشتر بخوانید:
حسن روحانی با اشاره به عدم موفقیت وزیر پیشنهادی نیرو برای کسب رای اعتماد از مجلس تاکید کرد: "امیدوارم بتوانیم در هفته‌های آینده یا در هفته‌های اول مهرماه این دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم."
آقای روحانی در ادامه، با اشاره به فضای رقابت انتخابات در ایران گفت: "امروز برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست و هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از میدان به در کند."
رئیس جمهور ایران در خصوص روابط خود با قوای دیگر توضیح داد که در دولت یازدهم با روسای این قوا "جلسات خوبی داشته" و افزود: "در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم خیلی نزدیک‌تر همدیگر را ببینیم و منظم‌تر جلسات را تشکیل دهیم."
او در ارتباط با روابط دولت با نهادهای نظامی هم گفت در دولت یازدهم، جلساتی را با فرماندهان ارتش و سپاه داشته در این دولت هم "جلسه ای مفصل و طولانی" را با فرماندهان سپاه برگزار کرده که منجر به "تصمیمات بسیار خوبی برای هماهنگی" شده است.

سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است .

 سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است سازمان دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از “تشدید سرکوب وکلا” در ایران خبر داد. این ساز...