۱۳۹۶ بهمن ۱, یکشنبه

مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در اول بهمن ۱۳۹۶

کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ توجه شما را به خلاصه ای از مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در ایران که در روز اول بهمن ماه ۱۳۹۶ رخ داده است؛ جلب می کند.

- گشتن منازل مردم در گلشهر گلپایگان توسط نیروهای اطلاعاتی پس از دستگیری محمد نیکبخت و برادرانش
بر اساس گزارشهای رسیده؛ صبح امروز اول بهمن ماه؛ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی اقدام به بازرسی و گشتن تعدادی از منازل مردم در منطقه گلشهر (کنجدجان) گلپایگان کردند. این عمل مامورین باعث اختلال در آسایش مردم منطقه و اعتراض آنان شده است. 

-  زندانی سیاسی تبعیدی محمد صابر ملک‌ رئیسی در نهمین سالگرد تولدش در زندان نامه ای نوشت. 
وی در نامه خود در ابتدا ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان تظاهرات سراسری اخیر مردم ایران نوشت:
«این نامه را می‌نویسم تا با شما مردم عزیز شریک غم از دست رفتن هموطنان عزیزم در این حرکت عظیم برای آزادی از بند دیکتاتوری باشم و همینطور شریک شادی و همبستگی شما ملت با افتخار ایران».

- نامه مجید اسدی به لاریجانی : قاضی در جلسه محاکمه خطاب به من گفت در چشمان تو نفاق می‌بینم. زندانی سیاسی مجید اسدی که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج محبوس است در نامه ای به صادق لاریجانی به شرح بازداشت و روند محاکمه‌اش پرداخت و اعلام کرده که قاضی احمدزاده پیش از بررسی پرونده او را به نفاق متهم کرده و طی جلسه دادگاهاش «امتناع از انجام مصاحبه تلویزیونی از سوی متهم» دلیل بر اثبات جرم عنوان شده است.

- روز شنبه۳۰دیماه۹۶ پیکر بی جان غلامرضا محمدی که روز ۱۲ دی در اعتراضات کرمانشاه دستگیر شده بود؛ تحویل خانواده اش شد. عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی روز شنبه به خانواده وی اطلاع دادند که به سردخانه مراجعه کرده و پیکر فرزندشان را تحویل بگیرند. 

- روابط عمومی دادگستری استان فارس اعلام کرد که یک زندانی در صبح امروز یک زندانی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شده است. صبح امروز اول بهمن ماه؛ حسین - خ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. 

- طی دو هفته اول سال جاری میلادی بیش از ده خانم از هموطنان کرد در شهرهای ایلام، کرمانشاه و ارومیه از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده اند.

- ” نجیبه صالحزاده ” فعال مدنی شهر سقز از طرف دستگاه قضایی این شهر به شیوه ی مکالمه تلفنی احضار شده است . 

- عبدالملک قنبرزهی زندانی سیاسی ۳۰ ساله اهل قصرقند که ۱۶ ماه پیش در قصرقند بازداشت شده و در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان نگهداری می شد با قید وثیقه ۲۵۰میلیون تومانی آزاد شد. 

- تعدادی از فعالین سنندجی به بازپرسی شعبه چهارم دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند. اتهام این فعالین شرکت در مراسم نوروز ۹۶ است. 

- حافظ کریمیان از اهالی شهرستان نوسود در سرپل‌ذهاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. او به علت پخش گزارشاتی در رابطه با زلزله‌زدگان استان کرمانشاه مورد بازخواست قرار گرفته است.

- سپیده فرح‌آبادی از دوازدهم دی‌ماه در زندان اوین به سر می‌برد و مقامات امنیتی و قضایی با آزادی وی مخالفت می‌کنند. 

- تعیین تکلیف متهم پرونده مرگ مشکوک زنی در جنوب تهران، به اجرای مراسم قسامه -سوگند -موکول شد. بر اساس این تصمیم اگر اولیای‌دم نتوانند ۵٠ نفر از اقوام نسبی خود را به دادگاه معرفی کنند که حاضر باشند قسم یاد کنند متهم عامل قتل است، آن وقت متهم باید ۵٠ بار قسم بخورد که مرتکب قتل نشده‌ است و در این صورت تبرئه می‌شود. اما اگر ۵٠ فامیل نسبی مقتول قسم بخورند این مرد قاتل است، مرد جوان به اعدام محکوم می‌شود. قسامه یکی از ضعیف ترین راههای اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است.

- محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری گفت که منتظرتعیین وقت از سوی دادگاه و اعلام آن به وکلا هستیم. 
داود رضوی به دادگاه تجدید نظر احضار شد 

- داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد مجددا برای روز چهارم بهمن ماه، به شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب احضار شد. 

- عبدالملک قنبرزهی خواهرزاده عبدالجلیل قنبرزهی رهبر سابق سازمان انصار الفرقان که از ۱۶ ماه گذشته به عنوان گروگان در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شد، پنج شنبه هفته گذشته با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شد. علی‌رغم اینکه آقای عبدالجلیل قنبرزهی طی درگیری حدودا ۶ ماه قبل کشته شد، کماکان دو خواهرزاده رهبر سابق این سازمان در زندان مرکزی زاهدان نگهداری میشوند.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است .

 سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است سازمان دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از “تشدید سرکوب وکلا” در ایران خبر داد. این ساز...