۱۳۹۷ تیر ۲۲, جمعه




معضل تن فروشی زنان در ایران 


بر اساس تحقیقات دو جامعه شناس ، خانمها ژاله شادی طلب و سلیمی وضعیت تن فروشی در ایران، به سمت آژیرخطر کشیده شده است . در دهه های اخیر با گسترش جوامع سرمایه داری، ظهور تبلیغات و تکنولوژیهای جدید، روحیه لذت طلبی،          تنوع طلبی و 
در نتیجه انحرافات اخلاقی، تن فروشی در جهان افزایش پیدا کرده است و جامعه ایران هم درگیر این بحران شده است . این پدیده در همه دوره های تاریخی و از گذشته وجود داشته و یک بخران و معضل جهانی است . بعد از انقلاب، به ویژه در سالهای اخیر، رشد این قضیه را در تهران و دیگر شهرها میبینیم که به صورت یک چالش و مسله فرهنگی و اجتماعی مطرح است . که در واقع یکی از عوامل عمده آن فقر است و مبارزه برای گسترش اشتغال زنان، یکی از جدی ترین ، راههای مقابله با این معضل است . در مجموع، سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مشکلات، نابسامانیها، سطح فرهنگی و گرایشات مذهبی خانواده، عوامل فردی و خانوادگی هستند که بر این پدیده تاثیرگذارند . امروزه، صنعت فرهنگی به واسطه گسترش تکنولوژیهای ارتباطی به این مسله دامن زده و علاوه بر بعد سودآور آن، تاثیرات زیادی بر فرهنگ جامعه داشته است . در جامعه کنونی فقر به قدری شدت پیدا کرده که برخی از زنان را میبینیم که با اجبار همسر و یا با اجبار والدین برای تامین مخارج زندگی، تن به این کار دادند . از شوهرانی میخواهم صحبت کنم که برای تامین مواد ، زنان خود را در اختیار مردانی قرار میدهند که خود انتخاب کرده اند . اکثر آنها معتاد هستند و یا سابقه اعتیاد دارند و درصد زیادی از آنها همسرشان زندانی هستند . بخشی از آنها ، افراد معتقدی هستند که صیغه میکنند و عده ای هم دختران طرد شده از خانواده ، در قالب خانواده های مذهبی و معتقدی هستند که پس از تن فروشی روی بازگشت به خانه را ندارند .
متاسفانه خیلی لز متاهلهایی را میبینیم که بخاطر مشکلات اقتصادی و فقر، تن به این کار میدهند که کمک خرج خانه باشند . بر اساس آمارهایی که در نشست معاونت زنان ریاست جمهوری ارایه شده، خانم ژاله شادی طلب و مینو محرز و تعدادی دیگر از کارشناسان امور اجتماعی آمارهایی دادند که مشخص کرده جامعه ایران رو به سمت فضایی وحشتناک در حرکت است . و شرایط بد اقتصادی کشور و اجرای دقیق و کامل اسلام ناب محمدی در سالهای اخیر، یکی از دلایل مهم تن فروشی بوده است .
وقتی آمار درستی وجود ندارد پس مبارزه با آن بی نتیجه است و مهم ترین دلیل بی نتیجه بودن آن حکومت است که آنها به جای اینکه با این معضل مبارزه کنند، با زنان عادی که مشکلی ندارند و زندگی معمول خودشان را دارند و احتمالا فقط حجابشان ممکن است مشکل داشته باشد مبارزه میکنند و طبیعی است که وقتی با روشنفکران ، با هنرمندان و مردمی که مشکل ندارند مبارزه میکنند، روز به روز تعداد مجرمان و دزدان بیشتر میشود . توحه به این موضوع در ایران از سوی نهادهای رسمی با نوعی سهل انگاری همراه بوده و جلوی تحقیقات علمی در این زمینه گرفته شده است . و از سوی دیکر ، نتایح تحقیقات ارایه شده با آنچه تا کنون درباره واقعیتهای جامعه ایران تصور میشد تفاوتهایی دارد . و با پاک کردن صورت مسله نه تنها آسیبها، کم نشد بلکه روز به روز بدتر هم میشود . چند سال قبل قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه زنان مطلقه و بیوه میتوانند مستمری پدر فوت شده شان را دریافت کنند، به شرط آنکه ازدواج مجدد نکنند . پیش از آن این قانون تنها شامل دختران ازدواج نکرده میشد، در بهمن ماه امسال بدون اطلاع قبلی حقوق 46 هزار زن مستمری بگیر سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح قطع شده و اعلام شد که مشمولان باید ثابت کنند که بیمه جای دیگری نیستند و حقوقی دریافت نمیکنند . اکثر زنان از مستمری سازمان تامین احتماعی محروم شدند . بر اساس تحقیقات حاضر، تاصیرگذاری عوامل زیادی مانند : ضعف وضعیت اقتصادی و فقر که در ایران بیداد  میکند، تحصیلات پایین، فرار از خانه، اعتیاد به مواد مخدر، وضعیت نامناسب خانوادگی مثل: طلاق و جدایی و خشونت والدین، ازدواح توام با اجبار والدین در سنین پایین ، اختلاف سنی زیاد زوجین با یکدیگر در اقدام به تن فروشی نشان داده شده است که مهمترین آن فقر است .
خطهای قرمز کشور آنقدر ؛ در این حوزه زیاد است که متخصصان و کارشناسان نمیدانند چه کنند . در سال 1392 عنوان شد که این معضل، قابل رسیدگی نیست مگر اینکه شاکی خصوصی داشته باشد یا مشهود باشد .
به تفاوت رفتار قانون در مورد این پدیده نگاه میکنیم که بسیاری از زنان هستند که به دلیل داشتن روابط نامشروع، حتی اس ام اس یا بیرون رفتن با مردی دیگر در صورت شکایت همسر، محکوم شدند و دادگاه برای، آنها حد مشخص کرد و یا شلاق خوردند .
چرا تن فروشان در حاشیه امن قانون هستند ؟ چون به صورت پنخانی در کل حامعه پخش هستند و قابل شناسایی نیستند .
این معضل، بعنوان یک آسیب احتماعی از انحرافاتی است که تمامی ابعاد حامعه را تهدید میکند و علاوه بر آثار و پیامدهای منفی، در سطح فردی و خانوادگی، در ابعاد مختلف اقتصادی، احتماعی و فرهنکی معضلات زیادی را برای جامعه دارد . مهمترین آسیبهای این پدیده متوجه هویت زنان است . در جامعه ای که تن فروشی رواج دارد نگاه به زن، یک نگاه جنسی است .
این نگاه از یک طرف تحقیر کردن یک زن را به همراه دارد و از طرف دیگر هویت انسانی و اجتماعی و کرامت اخلاقی و انسانی را تهدید میکند و به نوعی نقض حقوق شهروندی است . اگر بخواهیم با این معضل مبارزه کنیم باید آگاهی دختران جوان را که قربانیان اصلی هستند در جامعه افزایش دهیم . بنابراین ممنوع کردن ازدواجهای زیر 18 سال و ممانعت از ازدواجهای احباری کمک میکند که تا حدی این معضل پایین بیاید . حکومتی که زن ستیزی بخشی از ایدئولوژی رسمی آن شناخته شده است بیشتر مورد حمله این قضایا است . در حالی که این امکان را برای مردان به صورت غیرعلنی میبینیم به شیوه هایی مثل: چند همسری و یا صیغه فراهم کرده و آزاد است .
نظام جمهوری اسلامی متاسفانه فقط به دنبال پنهان کردن این قضایا است و چون آمار آشکاری در مورد این  معضل نداریم پس نمیتوانیم به درستی به دنبال راه حل باشیم که باعث کاهش آن شود .
 مهمترین راهکار بالا بردن سطح آگاهی جامعه علی الخصوص برای زنان ما است و حق حقوق شهروندی شان .
امیدوارم راهی برای این معضل پیدا شود و راهکارهایی از طرف مسئولین ایجاد شود . مانند : طرح نطارت قانونی برای این معضل ، تامین مسائل اقتصادی افرادی که نمیتوانند زندگی را اداره کنند ، غفر زدایی ، کارآفرینی، سامان دادن به دختران فراری، تسهیل کردن ازدواح برای جوانان و راههای بسیار دیکر . و در آخر لپ کلام اینکه : اخترام کذاشتن به حق و حقوق شهروندی و کرامت انسانی که میتواند راه برون رفت را ساده تر و آسان تر کند .

سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است .

 سرکوب وکلا در ایران شدت گرفته است سازمان دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از “تشدید سرکوب وکلا” در ایران خبر داد. این ساز...